اخیرا به گفته کارشناسان امنیت سایبری (هکر های کلاه سفید)، بدافزار، حملات باجافزار و فیشینگ تنها آفتهای صنعت کریپتو نیستند بلکه متاورس میتواند در سال آینده به یک هدف بزرگ تبدیل شود. شرکت امنیت سایبری کسپرسکی در گزارش «تهدیدهای سایبری مصرفکنندگان: پیشبینیهای ۲۰۲۳» در ۲۸نوامبر، پیشبینی کرده است که به دلیل عدم حفاظت از دادهها و قوانین معتدل، سوء استفادههای بیشتری از متاورس صورت خواهد گرفت.
افزایش سوء استفاده از متاورس
کسپرسکی اذعان کرد که در حال حاضر تنها تعداد انگشت شماری از پلتفرمهای متاورس وجود دارد، اما تعداد متاورسها در سالهای آینده گسترش خواهد یافت و ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۶ حتی میتواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد. این امر، مجرمان سایبری که به دنبال سوء استفاده از مشارکت کنندگان این دنیای مجازی هستند را به این اکوسیستم سوق خواهد داد.
همچنین دراینجا بخوانید؛ کاهش 65درصدی کلاهبرداری در حوزه ارز دیجیتال
از آنجایی که تجربه متاورس جهانی است و از قوانین منطقهای حفاظت از دادهها، مانند GDPR تبعیت نمیکند، ممکن است تضادهای پیچیدهای بین الزامات مقررات مربوط به اعلان نقض داده ایجاد کند.
رسانههای اجتماعی اکنون، کانون فعالیتهای نقض دادهها هستند، بنابراین منطقی است که متاورس، بستری برای توسعهی چنین رویدادی خواهد بود. همانطور که در اوایل سال جاری توسط کوین تلگراف گزارش شد، رسانههای اجتماعی مسئول بیش از یک میلیارد دلار ضرر ناشی از کلاهبرداری ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱بودند.
کسپرسکی همچنین پیشبینی کرد که سوء استفاده و تجاوز جنسی مجازی به اکوسیستمهای متاورس سرایت خواهد کرد. این شرکت به مواردی از «تجاوز و سوء استفاده از آواتار» اشاره کرد و افزود که بدون مکانیسمهای حفاظتی یا قوانین مناسب، این روند ترسناک احتمالاً تا سال ۲۰۲۳ما را دنبال خواهد کرد. و احتمالا در آینده سوء استفاده های جنسی بیشتر خواهد شد.
متا، شرکتی که قبلاً فیسبوک نامیده میشد، قبلاً به دلیل عدم حفاظت از کاربر و نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی در پلتفرم رسانههای اجتماعی خود، واکنشهای زیادی را نسبت به جاهطلبیهای متاورس خود دریافت کرده است.
همچنین این گزارش پیشبینی میکند که ارزهای مجازی درون بازی (توکن) و آیتمهای با ارزش یکی از «هدفهای اصلی» در میان مجرمان سایبری خواهد بود. آنها به دنبال ربودن حسابهای بازیکنان یا فریب آنها جهت انجام معاملات غیرواقعی برای دستیابی به داراییهای مجازی ارزشمند خواهند بود. اکثر بازیهای مدرن نوعی از کسب درآمد یا پشتیبانی از کوین (یا توکن) را معرفی کردهاند که تبدیل به یک حوزه جذاب برای هکرها شده است.
کسپرسکی خاطرنشان کرد که اشکال جدید رسانههای اجتماعی نیز خطرات بیشتری را به همراه خواهند داشت. این شرکت به طور خاص به تغییر رسانههای اجتماعی مبتنی بر واقعیت افزوده اشاره کرد و اضافه کرد که مجرمان سایبری میتوانند شروع به توزیع برنامههای تروجانی جعلی برای آلوده کردن دستگاهها کنند.
در این گزارش آمده است که تهدیدات رسانههای اجتماعی جدید مبتنی بر واقعیت افزوده و پلتفرم های متاورس در درجه اول سرقت دادهها و پول، فیشینگ و هک حساب است.
منبع: Cointelegraph