۰۹۲۰۹۶۴۰۷۴۴ info@bcc-holding.com
Rate this post

سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال هنوز هم به‌دنبال پاسخ این سؤال هستند که کف و نقطه پایان روند نزولی بیت کوین کجا قرار دارد. در جواب این سوال باید اذعان داشت که شاخص‌های زیادی نشان دهنده کف قیمتی بیت کوین جایی در اطراف محدوده ۱۰,۰۰۰ دلاری است. با ما در ادامه با بررسی 5 دلیل مهم همراه باشید.

تاریخ به ما اینگونه نشان داده است که معامله‌گران در بازارهای نزولی با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند. جدا از این امر، شاخص‌های «قابل‌اعتمادی» که بایستی نقاط ورود را تعیین کنند، نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که زمستان ارزهای دیجیتال ممکن است چقدر ادامه‌دار باشد.

با صعود تازه قیمت بیت کوین به بالای مرز ۲۰,۰۰۰ دلاری که مقاومتی روانی بسیار مهم محسوب می‌شد، بسیاری از معامله‌گران اینگونه تصور کردند که این ارز دیجیتال به کف خود رسیده‌ است. ولی با این حال داده‌های موجود نشان دهنده این است که صعود کوتاه‌مدت بیت کوین به احتمال زیاد دلیلی کافی برای تغییر روند کلی آن نیست.

گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی دلفی دیجیتال (Delphi Digital) نشان دهنده این است که معامله‌گران بایستی بیشتر جانب احتیاط را رعایت کنند. در قسمتی از این گزارش آمده است که:

قبل از اینکه مطمئن شویم بازار به کف خود رسیده‌ است، باید کمی بیشتر درد بکشیم.

کف قیمت کاذب

تقریباً همه می‌دانند که معامله‌گران از ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۰) که بیت کوین خودش را به اوج تاریخی جدیدی رسانده بود، ضرر زیادی را تحمل کرده‌اند. با این حال، با مقایسه روند اصلاحی بیت کوین از ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۰) و روند اصلاحی سال ۲۰۱۷ می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت بیت کوین به احتمال زیاد در آینده‌‌ای نزدیک بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

در جریان بازارهای نزولی پیشین، قیمت بیت کوین نسبت به اوج چرخه، حدوداً ۸۵ درصد کاهش یافته است. به گفته دلفی دیجیتال:

اگر تاریخ بخواهد دوباره تکرار شود، بیت کوین «به کمی بالاتر از ۱۰,۰۰۰ دلار رسیده و نسبت به قیمت فعلی خودش حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد».

امّا پیش‌بینی‌های مرتبط با اتریوم حتی بدتر از بیت کوین است. به دلیل آن‌که قیمت این ارز دیجیتال در بازار نزولی قبلی نسبت به اوج خود ۹۵ درصد کاهش را ثبت کرده بود. بر این اساس، اگر همین اتفاق دوباره بیفتد، قیمت اتریوم ممکن است تا مرز ۳۰۰ دلاری کاهش یابد.

دلفی دیجیتال در این باره در گزارش خودش آورده است که:

خطر تکرار سقوط قبلی بیش از چیزی است که اکثر مردم پیش‌بینی می‌کنند؛ مخصوصاً اگر بیت کوین نتواند حمایت خود در محدوده ۱۴,۰۰۰ تا ۱۶,۰۰۰ دلار را حفظ کند.

وضعیت اشباع فروش همچنان ادامه دارد

داده‌های موجود به معامله‌گرانی که می‌خواهند کف چرخه نزولی فعلی را بشناسند، نشان داده است که پایان روندهای نزولی قبلی با ورود بازار به وضعیت اشباع فروش مصادف بوده است.

همان‌طور که در نمودار هفتگی زیر قابل مشاهده است، شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین در نمای ۱۴ هفته‌ای، به تازگی برای سومین بار در تاریخ خود به زیر سطح ۳۰ (منطقه اشباع فروش) سقوط کرده است. لازم به ذکر است که در دو مرتبه قبل که این اتفاق افتاد، قیمت بیت کوین در نزدیکی نقطه پایان روند نزولی بود.

برخی افراد ممکن است این وضعیت را سیگنالی برای ورود مجدد به بازار بدانند. با این حال دلفی دیجیتال به کسانی که در انتظارند که بیت کوین سریعاً رشد کند، هشدار داد و گفت:

در دو مورد قبلی، بیت کوین به مدت چند ماه در یک محدوده و کانال متلاطم در نوسان بود و بعد از آن، توانست بهبود یابد و روند صعودی قوی خود را آغاز کند.

بررسی میانگین متحرک ساده (SMA) ۲۰۰هفته‌ای بیت کوین، این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا حمایت تاریخی این ارز دیجیتال دوباره حفظ خواهد شد یا خیر.

بیت کوین در این چند روز اخیر برای اولین بار از ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای خود رسیده است. شایان ذکر است که در روندهای نزولی قبلی، بیت کوین به مدت چند هفته در زیر این سطح معامله می‌شد. بنابراین این اتفاق نشان دهنده این است که بزرگترین ارز دیجیتال بازار احتمالاً به‌زودی می‌تواند کف خود را پیدا کند.

ریزش نهایی هنوز اتفاق نیفتاده است؟

اکنون بازار ارزهای دیجیتال درپی موج فروش نهایی معامله‌گران است. تاریخ به ما اینگونه نشان داده‌ است که این اتفاق در انتهای روندی نزولی و در ابتدای چرخه بعد رخ می‌دهد. هرچند ناامیدی معامله‌گران در حال حاضر به بیشترین میزان خود از زمان سقوط بازار در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) به‌خاطر شیوع ویروس کرونا رسیده‌ است ولی هنوز کمتر از ناامیدی معامله‌گران در سال ۲۰۱۸ است.

دلفی دیجیتال در این باره اینگونه نوشته است:

قبل از اینکه بهبود احساسات معامله‌گران شروع شود، ممکن است نیاز داشته باشیم تا درد بیشتری را تحمل کنیم.

با اینکه بازار ارزهای دیجیتال به‌صورت کلی از پایان سال ۲۰۲۱ ضعیف‌تر شده‌ است، نیروی محرکه واقعی این سقوط، تورم افسارگسیخته و افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا بوده‌ است.

با افزایش یافتن نرخ بهره بانکی معمولاً بازارهای مالی با اصلاحاتی روبرو می‌شوند و با توجه به اینکه فدرال رزرو در صدد آن است که  نرخ بهره را بازهم افزایش دهد، بیت ‌کوین و سایر دارایی‌های پرریسک احتمالاً در ادامه با اصلاحات بیشتری مواجه خواهند شد.

شاخص دیگری که نشان دهنده این است که «ریزش نهایی» هنوز رخ نداده، سهم واحدهای در سود از عرضه درگردش بیت کوین است. لازم به ذکر است که در بازارهای نزولی قبلی، این نرخ تا ۴۰ درصد نیز پایین آمده است.

برطبق داده‌های سایت گلسنود (Glassnode)، این شاخص در حال حاضر برروی سطح ۵۴.۹ درصد است. بنابراین همچنان می‌توان اینگونه ادعا کرد که بازار قبل از رسیدن به کف واقعی خود، روند نزولی دیگری را تجربه خواهد کرد.

منبع:”cointelegraph