۰۹۲۰۹۶۴۰۷۴۴ info@bcc-holding.com
Rate this post

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت پیشین، اخیراً بار دیگر به عملیاتی‌شدن طرحی از واردات با رمزارز در آینده‌ای نزدیک اشاره کرده و گفته است بانک مرکزی مجوز مربوطه را صادر کرده است و اجرای طرح در انتظار تأیید نهایی وزارت اقتصاد می باشد.

علیرضا پیمان پاک با حکم رضا فاطمی امین، به عنوان رئیس جدید سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهریور سال پیش منصوب شد. پیش از این حمید زادبوم رئیس این سازمان بود. پیمان پاک پیش‌تر مدیر عامل شرکت زنجیره تامین رضوی بود.

به گزارش خبرگزاری نقل از ایبنا، پیمان‌پاک در گفت‌وگو با این خبرگزاری، در رابطه با طرح تجارت با استفاده از رمزارز ها  گفته است:

فرآیند و بستری برپایه بلاکچین برای تجارت تعریف شد تا هم مباحث B۲B را پوشش دهد و هم پلتفرم‌های ایرانی با کشور‌های اطراف ارتباط موثر برقرار کند تا بر پایه رمزارز قابلیت مبادله داشته باشد.

او ادامه داد:

این امر نیازمند یک سامانه بود، چرا که سیستمی که براساس آن صادرکننده رمزارز بگیرد و به وارد کننده منتقل کند، به فرآیند‌های فنی نیاز دارد و مهم‌تر از آن اینکه باید به سامانه جامع تجارت و سامانه‌های تخصیص ارز بانک مرکزی هم متصل باشد.

پیمان‌پاک تصریح کرد:

با کمک اتاق بازرگانی این سامانه را تعریف و طراحی کردیم که اوایل زمستان سال گذشته نیز نهایی و بر بستر‌های مرتبط نیز منطبق شد. مشکلی که داشتیم موضوع حساب واسط ریالی بود که تعیین تکلیف و این حساب واسط طراحی شد.

همچنین دراینجا بخوانید؛ بررسی گفت‌وگوی نمایندگان مجلس ایران و روسیه درباره توکن مشترک و ارزهای دیجیتال

او با تأکید بر اینکه بانک مرکزی مجوز مربوطه را صادر کرده است و فقط منتظر تأیید نهایی وزارت اقتصاد می باشیم ، افزود:

بنا این بود که اواخر پاییز سال گذشته واردات با استفاده از رمزارز اجرایی شود، اما راه‌اندازی سامانه و سازکار قانونی، عملیاتی‌شدن آن را به تعویق انداخته است. ضمن اینکه با تغییرات در بانک مرکزی مواجه بودیم، اما در حال حاضر کار تقریباً تمام است و به زودی این فرآیند عملیاتی خواهد شد.

معاون وزیر صمت اظهار کرد:

براساس آمار و اطلاعات وزارت صمت و بانک مرکزی، برخی از واحد‌های استخراج رمزارز مجاز در داخل کشور، واردات در ازای رمزارز خودشان را انجام دادند که البته عدد بالایی نیست و در حد چند ده میلیون دلار است؛ اما برآن اساس فرآیند کار را آزمایش کردیم که عمومیت موضوع و راه اندازی سامانه آن از امسال اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۳ گفت:

علاوه بر برنامه‌هایی که در حوزه استفاده از رمزارز در تجارت، اجرای برخی اقداماتی که در دوسال گذشته دنبال شده بود مانند تجارت آزاد اوراسیا، تعرفه ترجیحی در اندونزی و ایجاد زیرساخت‌ها و برقراری خطوط حمل و نقل جدید در بازار‌های جدید در سال جاری دنبال می‌کنیم؛ یک اتفاق بزرگ هم به زودی رقم خواهد خورد و آن هم برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۳) است. اواخر اردیبهشت ماه تمامی توانمندی و قابلیت‌های صادراتی کشور در یک رویداد در معرض بازدید تجار و فعالان اقتصادی و مقامات ۵۰ کشور هدف قرار می‌گیرد.

به گفته پیمان پاک، از ۵۰ کشور معتبر و شرکای اقتصادی ایران هم از مقامات مرتبط با حوزه تجارت و صنعت و هم اتاق‌های بازرگانی دعوت شده تا یک رویداد ملی و تاریخی برای کشور را رقم بزنیم. در این رویداد شاهد قرارداد‌های خوبی در این حوزه خواهیم بود و سازمان توسعه تجارت نیز به دنبال این است که اقداماتی مانند این رویداد که می‌تواند جهشی در صادرات ایجاد کند را بیش از پیش در دستور کار قرار دهد.

گفتنی است پیمان پاک اولین بار در دی‌ ماه سال ۱۴۰۰ درباره طرح واردات با ارزهای دیجیتال خبر داده بود.